Motorzwever
Zweefvliegclub Volkel is in het bezit van een motorzwever. Hierdoor hebben wij de mogelijkheid om goedkoop te leren motorvliegen. De kosten worden beperkt doordat zowel de uurprijs van de motorzwever lager ligt dan bijvoorbeeld Cessna 150, maar ook doordat de instructeurs op vrijwillige basis instructie geven.
De motorzwever heeft een kruissnelheid zo’n 180 km/u waar de Cessna zo’n 190 km/u haalt. De actieradius is zo’n 850 km, dus vergelijkbaar met een Cessna. De kosten van het vliegen met een cessna liggen echter een stuk hoger! Zo liggen de kosten voor een “Private pilot licence” al snel op zo’n €10.000 en zijn de lesprijzen per uur zo’n €200. De kosten voor de Falke zijn gedekt met €78,- per uur en de vaste contributie, instructie is gratis!
De opleiding
De opleiding start met het leren vliegen met een zweefvliegtuig. Je zit voorin met achter je een ervaren instructeur. Hiermee leer je stap voor stap afhankelijk van je eigen progressie vliegen in een zweefvliegtuig. Het succesvol doorlopen van je “elementaire vliegopleiding“, de EVO, wordt beëindigd met je eerste solo vlucht.
Nadat je een tijdje ervaring opgedaan hebt als solist ben je toe aan de “voortgezette vliegopleiding“, de VVO. Dit is een uitbreiding op je EVO en tijdens dit gedeeltje leer je het vliegtuig uitgebreider kennen. Tijdens de VVO ga je ook kennis maken met de theorie achter het vliegen. Zo zijn wetgeving, meteo en navigatie/communicatie een aantal van de 6 theorie toetsen die je moet halen. Na het succesvol behalen van de vakken krijg je een certificaat. Als je de theorie en de praktijklessen hebt afgerond vindt een examenvlucht plaats. Nadat je hiervoor geslaagd bent krijg je je LAPL-S brevet. Dit brevet kun je al halen vanaf 16 jaar!
Met je LAPL-S op zak kan het lessen op de motorzwever, onze Rotax Falke, beginnen. Net zoals het leren vliegen met het zweefvliegtuig ga je ook met de Falke leren vliegen. Doordat deze over een motor beschikt zijn hiervoor een aantal extra procedures voor van toepassing. Ook voor de motorzwever is er een theorie toetsing over onderandere navigatie, motor en brandstof, radio en vluchtvoorbereiding.
Het praktijk examen toetst je vaardigheden vanaf de vluchtvoorbereiding, je procedures, het vliegen in de lucht en uiteindelijk de landing. Daarnaast word je ook getest op noodprocedures zodat je voortaan goed voorbereid de lucht in gaat.
Na het succesvol afronden van zowel de theoriecursus als de examenvlucht krijg je de “touring motor glider”, ofwel de TMG rating. En mag je daarmee vliegen door heel Europa!