Tegen het midden van de jaren tachtig verloor de LS4 zijn leidende positie in de standaardklasse voor nieuwkomers, met name de uitstekende Discus van Schempp-Hirth. Ondanks zijn vooruitstrevende ontwerp heeft de LS7 de leiding niet heroverd en ging Rolladen-Schneider met de markante verkoop terug naar de tekentafel.
Ontwerper Wolf Lemke stond sceptisch tegenover het nut van het ontwikkelen van een nieuw vleugelprofiel . Er was geen garantie dat de grote inspanningen en investeringen die nodig waren tastbare winsten zouden opleveren, zoals de LS7, ASW 24 en DG-600 duidelijk hadden laten zien. De gereedschappen die op dat moment beschikbaar waren, waren eenvoudigweg niet voldoende om de prestaties in alledaagse omstandigheden van de nieuwere laminaire profielen die vervolgens uit de onderzoekslaboratoria kwamen, betrouwbaar te voorspellen.
De 15-meter Klasse LS6 behaalde echter verrassend goede resultaten met gesloten kleppen in de niet-FAI goedgekeurde Sports Class in de Verenigde Staten. Na deze leiding wijzigde Rolladen-Schneider een LS6-c door de flap-hendel te verwijderen, de vleugel te resetten op een iets hogere invalshoek en winglets toe te voegen. Dit experimentele prototype presteerde beter dan de modernste standaardklasse zweefvliegtuigen, zowel in side-by-side flight tests en in wedstrijden waaronder de Duitse kampioenschappen op Neustadt-Glewe.
De LS8 die uiteindelijk opkwam in 1994 had een paar verbeteringen ten opzichte van het prototype, de belangrijkste waren de opnieuw ontworpen rolroeren en de lichtere en aerodynamisch schonere vleugel mogelijk gemaakt door het verwijderen van het klepsysteem.
Het toestel werd medio 2015 noodgedwongen verkocht door een zwaar terug lopend leden aantal
Leuk detail de koper van de 4F kocht de kist “blind”en maakte ruim meer geld over dan de vraagprijs, hij moest en zou een ls-8 hebben voor de internationale junioren kampioenschappen zweefvliegen.
Speceficaties
- Merk/Type: Rolladen Schneider LS-8
- Registratie: PH-1342
- Zitplaatsen: 1
- Lengte: 6.72m
- Spanwijdte: 16m
- Wing area: 10.5 m2
- Glijhoek: 1/43
- Leeggewicht: ca. 250 kg
- Max gewicht: 525 kg
- Top snelheid: 280 km/h