Vloot Historie ZVC Volkel

60 jaar vloot historie van alle (Zweef) vliegtuigen die in loop der jaren in dienst zijn (geweest) van de Zweefvliegclub Volkel. Sommige vliegen nog steeds rond. Met dank aan het “Het derde Register” van H Dekker en een aantal clubleden. Mogen er nog toestellen ontbreken neem dan contact op via de contact pagina.

PH-153             Schneider Grunau Baby IIb    1948 – 1951                                           

De Schneider Grunau Baby IIb  was in bruikleen van de KNVvL. In deze tijd werden vliegtuigen nog verdeeld over de zweefvliegclubs en hadden clubs nog bijna geen eigen vliegtuigen.

Deze Grunau baby was in dienst bij ZVC Volkel van 1948 tot 1951, hierna ging het toestel naar de Gooise Zweefvliegclub. Het toestel is nog te zien in het Luchtvaart- en Oorlogsmuseum te Texel.

Specificaties

  • Merk/type: Schneider Grunau Baby IIb
  • Registraties: PH-153
  • Zitplaatsen: 1
  • Lengte: 6.09m
  • Spanwijdte: 13,57m
  • Leeg gewicht: 170 kg
  • Max gewicht: 250 Kg
  • Min snelheid: 55 km/h
  • Max snelheid: 150 km/h
  • Glijgetal: 1/17

PH-240             Schleicher Ka-4 Rhönlerche II    1956 -1973                                               

De Schleicher Ka-4 Rhönlerche II was ook in bruikleen van de KNVvL en was in dienst bij ZVC Volkel van 1956 tot 1973. Hierna ging het toestel naar de Eerste Zeeuws-Vlaamse Aero Club.

Het toestel bestaat nog en ondergaat sinds 2004 een langdurige restauratie. In 2012 was de romp klaar. Huidige status onbekend

Speceficaties

  • Merk/Type: Schleicher Ka-4 Rhönlerche II
  • Registratie: PH-240
  • Zitplaatsen: 2
  • Lengte: 7.3 m
  • Spanwijdte: 16,34 m
  • Leeg gewicht: 220 kg
  • Max gewicht: 400 kg
  • Min snelheid: 65 km/h
  • Max snelheid: 170 km/h
  • Glijhoek : 1/17,5

PH-210             Göppingen Gö 4 III    1960 – 1989                                                        

Zoals de PH-209 was ook dit toestel in bruikleen van de KNVvL en in dienst bij de ZVC Volkel, waar de PH-210 van 1960 tot 1989 heeft gevlogen. Het toestel werd verkocht aan een aantal leden van de club en heeft van 1989 tot 2003 nog gevlogen. De eigenaren hebben het toestel verkocht aan de klu ZC Volkel in 2003. Hierna heeft het toestel van 2003 tot 2018 ongebruikt in hangaar 1 gestaan en is uiteindelijk verkocht in 2017. Geruchten zeggen dat de Goevier teloor is gegaan toen het opgetakeld in een duitse hangaar naar beneden is gevallen, maar dit zijn slechts geruchten. De geruchten kloppen. Het toestel is aangekocht door een aantal Maldense zweefvliegers van de Nijac. Ze proberen Clara (Hirth) weer vliegend te krijgen.

Speceficaties

  • Merk/Type: Göppingen Gö 4 III
  • Registratie: PH-210 Clara Wirth
  • Zitplaatsen: 2
  • Lengte: 6.24 m
  • Spanwijdte: 14,73 m
  • Leeg gewicht: 242 kg
  • Max gewicht: 410 kg
  • Min snelheid: 65 km/h
  • Max snelheid: 175km/h

PH-288             Schleicher Ka-8B   1962 – 1992                                                                                                   

De Ka-8 is een eenpersoons zweefvliegtuig, is ontworpen door Rudolf Kaiser en gebouwd door Alexander Schleicher. Het type aanduiding Ka staat dan ook voor de eerste twee letters van Rudolf Kaiser.

Het toestel is een zeer succesvolle overgangstrainer en werd vaak gebruikt in combinatie met de Ka-7. Beide vliegtuigen zijn van “hout” en sluiten qua vliegeigenschappen goed op elkaar aan. Tegenwoordig worden er alom “plastic” opleidings- en overgangstrainers gebruikt, waardoor de rol van de Ka-8 steeds minder wordt.

De PH-288 heeft dienst gedaan bij ZVC Volkel van 1962 tot 1999. Hierna is het toestel overgenomen door clubleden. In 2013 werd het toestel geheel overhauled  en in origenele kleuren gespoten. Zo nu en dan vliegt ze nog boven Volkel. Het toestel was in privé bezit van een aantal leden van de ZVC Volkel. Medio 2019 is ze verkocht naar Oostenrijk.

Speceficaties

  • Merk/Type: Schleicher Ka- 8b
  • Registratie: PH-288
  • Zitplaatsen: 1
  • Lengte: 7 m
  • Spanwijdte: 15m
  • Leeg gewicht:  190 kg
  • Max gewicht: 310 kg
  • Min snelheid: 50 km/h
  • Max snelheid: 200 km/h
  • Glijhoek : 1/27

PH-329             Schleicher Ka-4 Rhönlerche II     1965 -1975                 

                                                                                                                                                             

Tussen 1953 en 1963 werd de Ka 4 Rhönlerche II 338 keer geproduceerd. Het heeft een spanwijdte van 13 meter en de glijhoek 17,5. Dit kleine glijgetal leverde haar de bijnaam “Rhon steen” op. Niettemin heeft ze een zeer goedaardig vlieggedrag en was ze hierdoor een populair trainingsvliegtuig. Het toestel ging terloor bij een zeer ernstig ongeval. Zie onderzoeksrapport hieronder.

Het verslag

09.06.1979  PH-329  Schleicher Rhönlerche II       3052/BR      Volkel

Er waren twee kabels uitgereden en de startleider had de tweede kabel ruim tien meter naar rechts laten verleggen zodat de startende PH-329 daar geen last van zou hebben.
Omdat alleen de laatste 30 meter van de kabel terzijde was geschoven, kwam het toestel tijdens de
lierstart toch weer over de andere kabel heen. Deze bleef achter de staartslof haken en werd mee de lucht in getrokken.

Na het ontkoppelen zag de instructeur, vanwege het extra gewicht aan de staart, geen kans om de
neus naar beneden te richten en snelheid op te pikken.
Het toestel verloor in neushoge stand met geringe voorwaartse snelheid en zeer hoge verticale
snelheid hoogte.
Op een hoogte van zo’n 40 meter kwam de neus wat naar beneden; het gewicht van de hangende kabel verminderde omdat hij met de grond in aanraking kwam.

Het zweefvliegtuig sloeg met de neus tegen de betonnen baan en kwam na een remweg van tien meter tot stilstand. Beide inzittenden werden ernstig gewond; het vliegtuig werd afgeschreven.

Speceficaties

  • Merk/Type: Schleicher Ka-4 Rhönlerche II
  • Registratie: PH-329
  • Zitplaatsen: 2
  • Lengte: 7.3 m
  • Spanwijdte: 16,34 m
  • Leeg gewicht: 220 kg
  • Max gewicht: 400 kg
  • Min snelheid: 65 km/h
  • Max snelheid: 170 km/h
  • Glijhoek : 1/17,5

(Bron Herman Dekker)

PH-209             Göppingen Gö 4 III     1968 – 1971                                                       

De Göppingen Gö 4 III (Goevier) is een side by side zitter, dit wil zeggen dat de leerling en instructeur naast elkaar zitten in plaats van achterelkaar. Dat maakt instructie geven makkelijker omdat communicatie tussen leerling en instructeur beter gaat. Het ontwerp is eind 1930 ontwikkeld door de duitse zweefvliegpioneer Wolf Hirth. De PH-209 toestel was in bruikleen van de KNVvL en in dienst bij de ZVC Volkel van 1963 tot 1971. Hierna ging het toetsel naar Salland.

Speceficaties

  • Merk/Type: Göppingen Gö 4
  • Registratie: PH-209
  • Zitplaatsen: 2
  • Lengte: 6.24 m
  • Spanwijdte: 14,73 m
  • Leeg gewicht: 242 kg
  • Max gewicht: 410 kg
  • Min snelheid: 65 km/h
  • Max snelheid: 175km/h

PH-395             Schleicher Ka-6e     1969 – 1977                

                                                                                                                                                             

De Ka 6, in het bijzonder het model Ka 6E, vertegenwoordigt het hoogtepunt en het einde in de ontwikkeling van zweefvliegtuigen in puur houtconstructie bouw bij het bedrijf Schleicher. Het werd ontwikkeld als een single-seat high performance zweefvliegtuig en is nog steeds populair, alleen al in Duitsland, met ongeveer 440 exemplaren in gebruik. De Ka 6 kreeg de naam Rhönsegler. De Ka-6e deed dienst als prestatie 1 zitter van 1969 tot 1977. Hierna ging het toestel naar de Nijac waar het tot 1987 vloog, hierna is het toestel in privé bezit gekomen en vliegt nog steeds rond.

Speceficaties

  • Merk/Type: Schleicher Ka-6e
  • Registratie: PH-395
  • Zitplaatsen: 1
  • Lengte: 7 m
  • Spanwijdte: 15m
  • Leeg gewicht:  190 kg
  • Max gewicht: 310 kg
  • Min snelheid: 50 km/h
  • Max snelheid: 200 km/h
  • Glijhoek : 1/34

PH-363             Schleicher Ka-8b     1970 -1972                 

                                                                                                                                                             

Het toestel was in bruikleen van de KNVvL. De PH-363 was in dienst bij de ZVC Volkel van 1970 tot 1972. In 1972 ging het teloor bij een buitenlanding zie onderstaand verslag.

Het verslag

20.07.1972 PH-363 Schleicher K 8B                      8660     Well
Buitenlanding waarbij in de nadering een paar huizen stonden.
Hij naderde steil slippende over deze huisjes en ving niet voldoende af.
Harde landing, rompgording achter de schaats werd iets opgestuikt.

Het toestel is gerepareerd op terlet en daarna naar de ELZC gegaan waar het tot 2004 vloog.

Momenteel zit het toestel in de collectie van H Regeer te Oss

Speceficaties

  • Merk/Type: Schleicher Ka- 8b
  • Registratie: PH-363
  • Zitplaatsen: 1
  • Lengte: 7 m
  • Spanwijdte: 15m
  • Leeg gewicht:  190 kg
  • Max gewicht: 310 kg
  • Min snelheid: 50 km/h
  • Max snelheid: 200 km/h
  • Glijhoek : 1/27

PH-231             Slingsby T.41 Skylark II  1971 – 1978                                                    

Aansluitend op het technische succes van de T.37 Skylark, werd het concept uitgebreid met de introductie van de T.41 Skylark 2. Het gebruik van laminaire stromingssecties werd voortgezet, maar de sectie aan de uiteinden werd gewijzigd in NACA4415 om de neiging te verminderen om tip-stall. De Skylark was qua vorm vergelijkbaar met zijn voorganger, maar had een gladde, afgeronde romp en een vleugel met een grotere overspanning en een groter oppervlak. Composietmaterialen werden geïntroduceerd in de Skylark 2, met de neuskegel, vleugeltips en verschillende kleine stroomlijnkapjes gemaakt van polyesterharsglasvezel. De dikte van de vleugels was verhoogd om ervoor te zorgen dat de luchtweerstand werd verminderd over een groter snelheidsbereik, waardoor de Veldleeuwerik 2 sneller in thermiek kon klimmen met lage snelheid en tussen thermiek kon racen op hoge snelheid.

Het toestel was in dienst van ZVC Volkel van 1971 tot 1978 hierna namen enkele clubleden het toestel over en vloog het nog tot 1982, hierna werd het toestel verkocht. Op 09 maart 1994 is de inschrijving doorgehaald. Na donatie van zijn verzameling zweefvliegtuigen aan de Aviodrome-collectie, op 4 oktober 2003, werd de PH-231 toegewezen aan Jacques Lem die weer met het toestel zal gaan vliegen. In 2009 werd het toestel beheerd door Stichting KLu Historische Zweefvluchten. In welke staat het toestel verkeerd is ons onbekend.

Speceficaties

  • Merk/Type: Slingsby T.41 Skylark II
  • Registratie: PH-231
  • Bouwjaar: 1955
  • Zitplaatsen: 1
  • Lengte: 7,31 m
  • Spanwijdte: 14,63 m
  • Min gewicht: 190,5 kg
  • Max gewicht: 308 kg
  • Min snelheid: 59 km/h
  • Max snelheid: 215 km/h
  • Glijgetal: 1/30
  • g limits: +7.5 -3.8 @122 km/h

PH-474             Schleicher Ka-8b          1973 – 2007 

                                                                                                                                                             

De PH-474 werd rond 2007 samen met de Ka-7 PH-268 verkocht naar de Filipijnen waar het nog steeds rond vliegt onder de registratie PR-S643

Meer info: glidersphilippines

Speceficaties

  • Merk/Type: Schleicher Ka- 8b
  • Registratie: PH-474
  • Zitplaatsen: 1
  • Lengte: 7 m
  • Spanwijdte: 15m
  • Leeg gewicht:  190 kg
  • Max gewicht: 310 kg
  • Min snelheid: 50 km/h
  • Max snelheid: 200 km/h
  • Glijhoek : 1/27

PH-290             Schleicher Ka-8B  1974 – 1976                                                                                                                                                               

Het toestel was in bruikleen van de KNVvL. De PH-290 was in dienst bij de ZVC Volkel van 1974 tot 1976 toen ze teloor ging bij een buitenlanding. Lees hieronder het verslag van de gebeurtenis.

Het verslag

15.06.1976 PH-290   Schleicher K 8B            8077          Brinkheurne
Het landingsterrein leek iets op te lopen, maar dat bleek slechts voor de eerste 30% te kloppen. De rest was aflopend en bovendien, door de regen, erg glad. Remmen was dus een vrij hopeloze zaak, met nog vrij hoge snelheid gleed het toestel aan het eind van het veld tegen prikkeldraad, kippengaas en een paar palen aan.
Het kippengaas veerde mee èn weer terug zodat de vleugels bij de terugwaartse beweging
voor de tweede maal tegen het prikkeldraad botste!

Speceficaties

  • Merk/Type: Schleicher Ka- 8b
  • Registratie: PH-290
  • Zitplaatsen: 1
  • Lengte: 7 m
  • Spanwijdte: 15m
  • Leeg gewicht:  190 kg
  • Max gewicht: 310 kg
  • Min snelheid: 50 km/h
  • Max snelheid: 200 km/h
  • Glijhoek : 1/27

(Bron Herman Dekker)

PH-268             Schleicher Ka-7 Rhönadler  1975 – 2007                                       

De Ka-7 was bedoeld als een trainer met twee plaatsen met goede prestaties, een zeldzame combinatie in trainers van zijn tijd.

Het toestel is gebouwd met een gelaste staal buisromp, bedekt met gedoteerde vliegtuigbekleding. De vleugel is een houten constructie met een gedoteerde textielbekleding en gebruikt een Goettingen 533 (16%) vleugelprofiel bij de vleugelwortel, overgaand in een Goettingen 533 (14%) gedeelte aan de vleugelpunt en beschikt over krachtige duikremmen. Het landingsgestel is een vast monowheel. De eerdere Ka-2-variant heeft een monocoque romp van multiplex.

De PH-268 heeft dienst gedaan bij de ZVC Volkel van 1961 tot 2007. Het toestel heeft veel van de huidige vliegers opgeleid. In 2007 werd het toestel samen met de ka-8b PH-474 verkocht naar de Filipijnen. Daar vliegt ze nog steeds onder de registratie PR-S651

meer info: glidersphilippines

Speceficaties

  • Merk/Type: Schleicher Ka- 7 Rhönadler
  • Registratie: PH-268
  • Zitplaatsen: 2
  • Lengte: 8,15m
  • Spanwijdte: 16m
  • Leeg gewicht: 282 kg
  • Max gewicht: 484 kg
  • Min snelheid: 60 km/h
  • Max snelheid: 200 km/h
  • Glijhoek : 1/26

PH-382             Schleicher Ka-8b     1976 – 2020             

                                                                                                                                                             

De PH-382 stond in 2018 op de nominatie om afgestoten te worden. Een aantal leden heeft hier een stokje voor gestoken. Zodoende is het toestel in de vaart gebleven. In 2020 is besloten de Ka, het laatste houten vliegtuig van ZVC Volkel, te verkopen. Het toestel werd verkocht naar onze Duitse buur club op Asperden.

  • Merk/Type: Schleicher Ka- 8b
  • Registratie: PH-382
  • Zitplaatsen: 1
  • Lengte: 7 m
  • Spanwijdte: 15m
  • Leeg gewicht:  190 kg
  • Max gewicht: 310 kg
  • Min snelheid: 50 km/h
  • Max snelheid: 200 km/h
  • Glijhoek : 1/27

PH-600 – 42            Grob Astir CS Jeans        1978 – 1999 

                                                                                                                                                             

De Astir CS “Club Standard” is van composiet (glasvezel / hars) constructie, heeft een groot vleugelgebied, een T-staart en waterballasttanks in zijn vleugels. Het gebied met de grote vleugels biedt goede behandelingskenmerken bij lage snelheid, maar de prestaties bij hoge snelheid zijn inferieur aan andere zweefvliegtuigen van de standaardklasse. In vroege versies was een deel van het rompframe hout, maar dit werd vervangen door een licht-gelegeerd gietstuk dat soms barstte na zware landingen. De dolly van de staart is ongebruikelijk door hem in een verticaal gat te steken.

De Astir CS Jeans was het eerste kunststof  zweefvliegtuig van de ZVC Volkel en deed dienst van 1978 tot 1999 toen het toestel werd verkocht naar Belgie waar het nog rond vliegt onder registratie OO-YOU.

Vaak gemaakte grap: Waarom is een Astir niet van beton gemaakt ? Dan was hij niet zwaar genoeg.

De zeer ruime cockpit leek ook een beetje op een kano. Je krijgt er ook roeispanen bij! Is ook vaak gehoorde uitspraak.

Speceficaties

  • Merk/Type: Grob Astir CS Jeans
  • Registratie: PH-600 -42
  • Zitplaatsen: 1
  • Lengte: 7 m
  • Spanwijdte: 15m
  • Leeg gewicht:  250 kg
  • Max gewicht: 450 kg
  • Min snelheid: 80 km/h
  • Max snelheid: 250 km/h
  • Glijhoek : 1/38

PH-619 – 56            Grob Astir CS Jeans        1978 – 2006 

                                                                                                                                                             

De Astir CS (Club Standard) is van composiet (glasvezel / hars) constructie, heeft een groot vleugelgebied, een T-staart en waterballasttanks in zijn vleugels. Het gebied met de grote vleugels biedt goede behandelingskenmerken bij lage snelheid, maar de prestaties bij hoge snelheid zijn inferieur aan andere zweefvliegtuigen van de standaardklasse. In vroege versies was een deel van het rompframe hout, maar dit werd vervangen door een licht-gelegeerd gietstuk dat soms barstte na zware landingen. De dolly van de staart is ongebruikelijk door hem in een verticaal gat te steken.

Een enigszins verbeterde versie met standaardklasse, de CS 77, werd in 1977 geïntroduceerd. Deze heeft een ander roerprofiel en een slanker vliegtuig dat lijkt op dat van de Speed ​​Astir. De versies Standard II en Standard III volgden in het begin van de jaren tachtig en keerden terug naar de romp met een hoger profiel en met een lager leeggewicht en een hoger laadvermogen.

De Astir CS Jeans was het eerste kunststof  zweefvliegtuig van de ZVC Volkel en deed dienst van 1978 tot 2006 het toestel werd verkocht in 2006 naar Belgie waar het nog rond vliegt onder registratie OO-YZP .

Vaak gemaakte grap: Waarom is een Astir niet van beton gemaakt? Dan was hij niet zwaar genoeg.

De zeer ruime cockpit leek ook een beetje op een kano. Je krijgt er ook roeispanen bij! Is ook vaak gehoorde uitspraak.

Speceficaties

  • Merk/Type: Grob Astir CS Jeans
  • Registratie: PH-619-56
  • Zitplaatsen: 1
  • Lengte: 7 m
  • Spanwijdte: 15m
  • Leeg gewicht:  250 kg
  • Max gewicht: 450 kg
  • Min snelheid: 80 km/h
  • Max snelheid: 250 km/h
  • Glijhoek : 1/38 bij 105 KM/h

PH-682 – 4B             Schleicher ASK-21 1980 – Heden

                                                                                                                                                             

Rond eind 1979 begin 1980 zat Zweefvliegclub Volkel in zwaar weer. Door de Crash met de Rohnlerche en een Ka-7 die groot onderhoud nodig had zat de ZVC Volkel verlegen om een opleidings 2-zitter. Zodoende had de toenmalige secretaris zonder toestemming van de leden en de rest van het bestuur een deal gesloten met Schleicher om het 1ste productie model van de ASK-21 (serie nummer 21-003) te kopen.

“Nou daar staat tie dan”  was de uitspraak van de secretaris. Iedereen en alles was verrast door deze aankoop. Als eerste Zweefvliegclub in Nederland beschikte ZVC Volkel over een ASK-21 2-zitter

Dat dit een hele goede aankoop bleek te zijn kunnen we tot heden ten dage terug vinden aangezien de PH-682 nog steeds dienst doet bij de ZVC Volkel. En samen met de PH-1283 4G de opleidings vloot behelst

Februari 2019 is het toestel geheel overhauled en weer beter dan nieuw!

Speceficaties

  • Merk/Type : Schleicher ASK-21
  • Registratie: PH-682 – 4B
  • Zitplaatsen: 2
  • Lengte: 8,35 m
  • Spanwijdte: 17 m
  • Leeg gewicht:  360 kg
  • Max gewicht: 600 kg
  • Min snelheid: 62 km/h
  • Max snelheid: 280 km/h
  • Glijhoek: 1/34

PH-681             Schleicher ASW-20 1985 – 1996

                                                                                                                                                             

De ASW 20 is een FAI 15 meter klasse zweefvliegtuig ontworpen door Gerhard Waibel en gebouwd door Alexander Schleicher GmbH & Co. De romp is bijna identiek aan de ASW19’s, gekoppeld aan nieuw ontworpen vleugels voor de 15 meter klasse. Het prototype vloog voor het eerst in 1977 en bleek een zeer succesvol zweefvliegtuig te zijn dat meerdere Wereldkampioenschappen won en tot 1995 nog op dit niveau werd gevlogen. Ontwikkelingen langs de productielevensduur omvatten winglets, pneumatische turbulators en wingtip-uitbreidingen. De ASW 20 bleef in productie tot 1990, toen het werd vervangen door de ASW27. 765 stuks werden gebouwd door Schleicher en nog eens 140 werden gemaakt onder licentie van Centrair in Frankrijk.

Het toestel deed dienst van 1985 to 1997. Hierna werd het verkocht aan Sicco Vermeer die hem ombouwde tot de ASW-20l (17,6 Meter) variant. Hierna heeft het toestel nog lang privé gevlogen bij de Amsterdamsche Zweefvliegclub en in 2014 werd het toestel naar Duitsland verkocht.

Speceficaties

  • Merk / type : Schleicher ASW-20
  • Registratie: PH-681 – R7
  • Zitplaatsen: 1
  • Lengte: 6,82 m
  • Spanwijdte: 15 m
  • Leeg gewicht:  250 kg
  • Max gewicht: 450 kg
  • Min snelheid: 65 km/h
  • Max snelheid: 280 km/h
  • Glijhoek : 1/42,5

PH-947             Brditschka HB-21 Hobbyliner   1993 – 2004                                                                                        

                                                                                                                                                             

Het ongewone ontwerp was gebaseerd op het werk van Fritz Raab in Duitsland in de jaren zestig. De piloot en passagiers zitten in een romp met de motor en propeller achter hen. De pod draagt ​​ook het vaste onderstel voor de driewieler en de hoge cantilevervleugel. De staart wordt gedragen door een paar gieken die uit de boven- en onderkant van de romp komen, waarvan de bovenkant door de schroefnaaf loopt. De HB-21 heeft een conventionele staart en heeft twee stoelen in tandem die toegankelijk zijn via een zijwaarts scharnierende kap, terwijl de HB-23 een T-staart en zij-aan-zij zitplaatsen heeft die toegankelijk zijn via vleugeldeuren in de overkapping. Het toestel is einde 2004 verkocht naar Noorwegen. De noren konden het toestel niet over de weg vervoeren of overvliegen. Dus zijn een aantal clubleden in een expeditie style etappe vlucht naar Noorwegen gevlogen. Waar het toestel vliegt onder registratie LN-GDA. update 05-2013 het Toestel stond in December 2022 op Segelflug.de voor 2100 Euro! opknappertje!

Speceficaties

  • Merk/Type: Brditschka HB-21 Hobbyliner
  • Registratie: PH-947
  • Zitplaatsen: 1
  • Lengte: 8.00m
  • Spanwijdte: 16.40m
  • Hoogte: 2.45m
  • Vleugel oppervlakte: 19.1 m²
  • Leeg gewicht: 560 kg
  • Totaal gewicht: 760 kg
  • Motor: 1 × Volkswagen luchtgekoeld, 74.2 kW (98 pk)
  • Snelheid: 180 km/h (112 mph)
  • Bereik: 800 km
  • Hoogte: 5,000 m (16,400 ft)

PH-840             Grob G-103 TWIN ASTIR    1994 – 2003                                                

                                                                                                                                                             

De Grob G 103 Twin Astir is een met glas versterkt kunststof tweezits zweefvliegtuig dat in de jaren zeventig in Duitsland werd ontwikkeld door Grob Aircraft AG als tegenhanger van de single-seat G 102 Astir. De constructie is overal gelijk, maar om het zwaartepunt van het ontwerp te behouden, kregen de vleugels een lichte voorwaartse zwaai. Hoewel veel van 2 zits afgeleide versies van eenzits zweefvliegtuigen een vast wielhebben, vanwege de extra ruimtebeperkingen die door de tweede stoel zijn gecreëerd, bedacht Grob een nieuw retractiesysteem voor de Twin Astir. Het enkele wiel is ontworpen om 90° zijwaarts te draaien voordat het “plat” onder de achterbank wordt ingetrokken, wat resulteert in een vrij ongebruikelijke zitpositie.

De PH-840 werd verkocht in 2003 toen de “nieuwe”ASK-21 zijn intrede deed.

Omdat alles zwaar was aan de twin, zelfs het sturen hebben een aantal duitsers een ode geschreven aan de twin astir. Voor mensen die ervaring hebben met de twin zeer herkenbaar.

Speceficaties

  • Merk / type: Grob Twin Astir
  • Registratie: PH-840
  • Zitplaatsen: 2
  • Lengte:8,1 m
  • Spanwijdte: 17,5 m
  • Leeg gewicht: 380 kg
  • Max gewicht: 610 kg
  • Min snelheid: 70 km/h
  • Max snelheid: 250 km/h
  • Glijhoek: 1/38

PH-1015           PZL-Bielsko SZD-51-1 Junior 1994 – Heden                                                                                                                                

                                                                                                                                                             

De SZD-51-1 “Junior” is een éénzits zweefvliegtuig van glasvezel constructie, ontworpen door Stanislaw Zientek, gebaseerd op de SZD-47, die oorspronkelijk in de jaren 1973-1974 in Bielsko-Biała was ontwikkeld. Het prototype SZD-51-0 werd voor het eerst gevlogen op 31 december 1980 en werd gevolgd door de productieversie, de SZD-51-1, met een aangepaste romp. Er werden in totaal 261 vliegtuigen gebouwd.  Alleen het roer is bedekt met textiel. De romp heeft een intern stalen buisframe en een vast hoofdwiel. De luchtdrukremmen van het type Schempp-Hirth zijn alleen op het bovenvlak van de vleugel gemonteerd. Roerpedalen zijn instelbaar. De besturing van het roer via kabels, alle andere bedieningsoppervlakken worden met stangen bediend. De Junior wordt gekenmerkt door goede trage vluchteigenschappen en is zeer vergevingsgezind in vlieggedrag. Het vliegtuig is ontworpen voor vroege solo- en clubvluchten, maar is gecertificeerd voor aerobatics en kan worden uitgerust voor vliegreizen op grote hoogte en cloud-vliegen.

De PH-1015 maakt del uit van de huidige vloot van zvc Volkel.

Speceficaties

  • Merk/type: PZL Bielsko SDZ-51-1 Junior
  • Registratie: PH-1015/ 4E
  • Zitplaatsen: 1
  • Lengte: 6.69 m
  • Spanwijdte: 15 m
  • Leeg gewicht: 245 kg
  • Max gewicht: 335 kg
  • Min snelheid: 60 km/h
  • Max snelheid: 220 km/h
  • Glijgetal: 1/35
  • g limits: +5.3 -2.6
  • Aerobatics gecertificeerd: Ja

PH-692 – ZZ             Schleicher ASW-20L 1997 – 2003

                                                                                                                                                             

Ter vervanging van de PH-681 R7 werd deze ASW-20L aangeschaft. Deze L variant is voorzien van opsteek tippen en verlengde de vleugel van 15 meter naar 16,59 Meter. Het glijgetal werd er met 1/44  iets beter van. Het toestel heeft dienst gedaan van 1997 tot 2007 waarna het over is genomen door een club lid van ZVC Volkel. De PH-692 is zeer regelmatig te zien op de betere vliegdagen.

Speceficaties

  • Merk / type : Schleicher ASW-20L
  • Registratie: PH-692
  • Zitplaatsen: 1
  • Lengte:8,35 m
  • Spanwijdte: 16,59 m
  • Leeg gewicht: 220 kg
  • Max gewicht: 450 kg
  • Min snelheid: 62 km/h
  • Max snelheid: 280 km/h
  • Glijhoek: 1/44

 PH-1189           Rolladen-Schneider LS 4-b    2000 – Heden                                                                                                                                                                           

                                                                                                                                                             

De LS-4b is de prestatie éénzitter van zweefvliegclub Volkel. Het vliegtuig wordt gevlogen door ervaren solisten en brevethouders. Dit vliegtuig heeft een intrekbaar wiel en kan water meenemen in de vleugels om de prestaties tijdens overlandvluchten of wedstrijden te verbeteren.

Zweefvliegclub Volkel beschikt over 2 LS-4b’s welke beide volledig gereviseerd zijn in 2017 en 2018.

  • Merk/Type: Rolladen Schneider LS4b
  • Registratie: PH-1392/4M PH-1189/4A
  • Zitplaatsen: 1
  • Lengte: 6.83 m
  • Spanwijdte: 15 m
  • Leeg gewicht: 283 kg
  • Max gewicht: 472 kg
  • Min snelheid: 68 km/h
  • Max snelheid: 270 km/h
  • glijgetal: 1/40
  • g limits: +5.3 -2.65

    PH-1271           Scheibe SF.25C Falke    2002 – 2022                                                                                                                                                                                                                        

                                                                                                                                                             

De Falke was na de HB-21 de 2de motorzwever van de vloot. Dit vliegtuig is, zoals de naam al zegt, een zweefvliegtuig met een motor. Door deze motor kan de Falke zelfstandig opstijgen en gedraagt zich zo meer als een motorvliegtuig. Met dit vliegtuig worden Overland vluchten gemaakt zoals men ook kan doen met andere  motorvliegtuigen. Deze motorzwever mag worden bestuurd met een zweefvlieg bewijs (LAPL-S) met TMG aantekening. Het toestel werd verkocht naar Belgie in 2022 na aanschaf van de huidige Super Dimona!

  • Merk/Type: Scheibe SF-25C Rotax-Falke
  • Registratie: PH-1271
  • Zitplaatsen: 2
  • Lengte: 7.6 m
  • Spanwijdte: 15.3 m
  • Leeg gewicht: 435 kg
  • Max gewicht: 650 kg
  • Min snelheid: 65 km/h
  • Snelheid: 190 km/h
  • Hoogte: 4580 m
  • Bereik: 700 km

 PH-1283           Schleicher ASK 21 2003 – Heden

                                                                                                                                                                                                                                                                                    

                                                                                                                                                             

De ASK 21 is een zweefvliegtuig met twee zitplaatsen dat is ontworpen voor les, kunst- en prestatievluchten. Dit vliegtuig wordt het meest gebruikt als opleidings-tweezitter. De ASK 21 geldt als opvolger van de ASK 13, die jarenlang de zweefvliegmarkt domineerde als lesvliegtuig.

Zweefvliegclub Volkel beschikt over 2 ASK-21’s welke beide compleet gereviseerd in 2018 en 2019.

  • Merk/type: Schleicher ASK-21
  • Registraties: PH-682/ 4B  –  PH-1283 /4G
  • Zitplaatsen: 2
  • Lengte: 8.35 m
  • Spanwijdte: 17 m
  • Leeg gewicht: 360 kg
  • Max gewicht: 600kg
  • Min snelheid: 62 km/h
  • Max snelheid: 280 km/h
  • Glijgetal: 1/34
  • g limits: +6.5 -4
  • Aerobatics gecertificeerd: Ja

PH-1342           Rolladen-Schneider LS 8-a 2005 -2015                                              

                                                                                                                                                                                                                                                                                    

                                                                                                                                                             

Tegen het midden van de jaren tachtig verloor de LS4 zijn leidende positie in de standaardklasse voor nieuwkomers, met name de uitstekende Discus van Schempp-Hirth. Ondanks zijn vooruitstrevende ontwerp heeft de LS7 de leiding niet heroverd en ging Rolladen-Schneider met de markante verkoop terug naar de tekentafel.

Ontwerper Wolf Lemke stond sceptisch tegenover het nut van het ontwikkelen van een nieuw vleugelprofiel . Er was geen garantie dat de grote inspanningen en investeringen die nodig waren tastbare winsten zouden opleveren, zoals de LS7, ASW 24 en DG-600 duidelijk hadden laten zien. De gereedschappen die op dat moment beschikbaar waren, waren eenvoudigweg niet voldoende om de prestaties in alledaagse omstandigheden van de nieuwere laminaire profielen die vervolgens uit de onderzoekslaboratoria kwamen, betrouwbaar te voorspellen.

De 15-meter Klasse LS6 behaalde echter verrassend goede resultaten met gesloten kleppen in de niet-FAI goedgekeurde Sports Class in de Verenigde Staten. Na deze leiding wijzigde Rolladen-Schneider een LS6-c door de flap-hendel te verwijderen, de vleugel te resetten op een iets hogere invalshoek en winglets toe te voegen. Dit experimentele prototype presteerde beter dan de modernste standaardklasse zweefvliegtuigen, zowel in side-by-side flight tests en in wedstrijden waaronder de Duitse kampioenschappen op Neustadt-Glewe.

De LS8 die uiteindelijk opkwam in 1994 had een paar verbeteringen ten opzichte van het prototype, de belangrijkste waren de opnieuw ontworpen rolroeren en de lichtere en aerodynamisch schonere vleugel mogelijk gemaakt door het verwijderen van het klepsysteem.

Het toestel werd medio 2015 noodgedwongen verkocht door een zwaar terug lopend leden aantal

Leuk detail de koper van de 4F  kocht de kist “blind”en maakte ruim meer geld over dan de vraagprijs, hij moest en zou een ls-8 hebben voor de internationale junioren kampioenschappen zweefvliegen.

Speceficaties

  • Merk/Type: Rolladen Schneider LS-8
  • Registratie: PH-1342
  • Zitplaatsen: 1
  • Lengte: 6.72m
  • Spanwijdte: 16m
  • Wing area: 10.5 m2
  • Glijhoek: 1/43
  • Leeggewicht: ca. 250 kg
  • Max gewicht: 525 kg
  • Top snelheid: 280 km/h

PH-1392           Rolladen-Schneider LS 4-b   2007 – Heden                                         

                                                                                                                                                                                                                                                                                    

                                                                                                                                                             

De LS-4b is de prestatie éénzitter van zweefvliegclub Volkel. Het vliegtuig wordt gevlogen door ervaren solisten en brevethouders. Dit vliegtuig heeft een intrekbaar wiel en kan water meenemen in de vleugels om de prestaties tijdens overlandvluchten of wedstrijden te verbeteren.

Er maken 2 LS-4b’s deel uit van de huidige vloot welke beide volledig gereviseerd zijn in 2017 en 2018.

  • Merk/Type: Rolladen Schneider LS4b
  • Registratie: PH-1392/4M
  • Zitplaatsen: 1
  • Lengte: 6.83 m
  • Spanwijdte: 15 m
  • Leeg gewicht: 283 kg
  • Max gewicht: 472 kg
  • Min snelheid: 68 km/h
  • Max snelheid: 270 km/h
  • glijgetal: 1/40
  • g limits: +5.3 -2.65

PH-1472           Schempp-Hirth Duo Discus T  2010 – Heden                                                                                  

                                                                                                                                                                                                                                                                                    

                                                                                                                                                             

De Duo Discus T is de prestatie tweezitter van zweefvliegclub Volkel. Dit vliegtuig is uitgerust met een motor. Deze dient alleen ter ondersteuning en kan een vlucht verlengen als de thermiek weg valt. Het vliegtuig wordt vaak gebruikt voor wedstrijden zoals de Euroglide.

De Duo Discus T maakt deel uit van de huidige vloot.

Speceficaties

  • Fabrikant: Schempp-Hirth
  • Registratie: PH-1472/ 4D
  • Zitplaatsen: 2
  • Lengte: 8.62 m
  • Spanwijdte: 20 m
  • Gewicht: 445 kg
  • Max gewicht: 700: kg
  • Min snelheid: 70 km/h
  • Max snelheid: 250 km/h
  • Glijgetal: 1/43

PH-1580         Diamond Aircraft Industries GmbH HK 36 TTC       2022 – Heden                                                                         

                                                                                                                                                                                                                                                                                    

                                                                                                                                                             

De Dimona is de motorzwever van de club. Dit vliegtuig is niet enkel een zweefvliegtuig, maar tevens uitgerust met een krachtige 115pk turbo motor. Met zijn moderne bouw gedraagt hij zich als een motorvliegtuig, maar na het uitschakelen van de motor glijd hij als een zweefvliegtuig verder. Door het grote vermogen kan de PH-1580 ook in worden gezet als sleepvliegtuig. Dit bied de club de fantastische mogelijkheid om met dit vliegtuig een ander zweefvliegtuigen op grote hoogte af te zetten. Door de uitgebreide mogelijkheden is de Dimona één van de populairste motorzwevers op de markt.

  • Merk/Type: HK36TTC Super Dimona
  • Registratie: PH-1580
  • Zitplaatsen: 2
  • Lengte: 7.28 m
  • Spanwijdte: 16.3 m
  • Leeg gewicht: 583 kg
  • Max gewicht: 770 kg
  • Glijgetal: 28/1
  • Max snelheid: 222 km/h
  • Hoogte: 5000 m
  • Bereik: 850 km