Zweefvliegclub Volkel

Zweefvliegclub Volkel, de gezelligste club van Nederland, is sinds 1955 gevestigd op Vliegbasis Volkel. Wanneer de basis gesloten is, kunnen wij vliegen. Dat betekent op de momenten dat er geen militair vliegverkeer plaatsvindt vanaf Vliegbasis Volkel. Dit zijn alle weekenddagen, doordeweeks na 17:00 uur en op feestdagen.

Leden en vloot

De vereniging telt ruim 70 enthousiaste leden. Met 7 zweefvliegtuigen, waarvan 3 tweezitters, is dit een luxe positie waardoor je als lid altijd voldoende vliegt. De vereniging biedt voor ieder wat wils. Van de ASK21 tot de hypermoderne Duo Discus Turbo. Daarnaast zijn onze ASK21’s uitgerust om aerobatics, ook wel kunstvluchten, mee te kunnen vliegen.

Vliegen doen we zoveel mogelijk. We zijn ieder jaar vanaf 1 maart, 9 maanden lang operationeel vliegend. Daarnaast gaan we als vereniging twee maal per jaar op kamp. 1 Week voorjaarskamp in mei en twee weken zomerkamp eind juli/begin augustus. Afgelopen jaren waren de bestemmingen Frankrijk, Duitsland en Tsjechië.

Gezelligheid

Ook grijpt de vereniging iedere kans om een feest te organiseren met beide handen aan. Nieuwjaarsreceptie, feest opening seizoen, zomaar een barbecue omdat het wel eens mooi weer zou kunnen worden, niets is te gek. Die saamhorigheid zorgt ervoor dat Zweefvliegclub Volkel de gezelligste club van Nederland is. En dat is tijdens het vliegbedrijf goed te merken. Want naast het vele vliegen mag het natuurlijk ook gezellig zijn.

Er zijn een aantal omstandigheden waardoor wij niet kunnen vliegen. De belangrijkste factor is het weer. Wij vliegen niet bij regen, lage bewolking, mist of te harde wind. Omdat wij op Koninklijke Luchtmachtbasis Volkel gevestigd zijn hebben wij rekening te houden met alle militaire activiteiten. Dat kan een reden zijn dat we niet kunnen vliegen of tijdelijk het vliegbedrijf stil moeten leggen. Bij aangekondigde militaire activiteiten zal het passagiersvliegen niet doorgaan. Bij onaangekondigde militaire activiteiten (QRA) zal het zweefvliegen tijdelijk stil liggen of alsnog gestopt worden.

Vliegen doe je niet alleen

Om één zweefvliegtuig de lucht in te krijgen zijn meerdere personen nodig. Dit maakt zweefvliegen absoluut een teamsport. Je bent aan het helpen om elkaar de lucht in te krijgen. Dit betekent dat je zelf ook aan de beurt komt. Een goede veldleider zorgt ervoor dat iedereen aan het einde van de dag evenveel heeft gevlogen.

Vliegbedrijf

Zonder elkaar kan er niet worden gevlogen. Ga maar na; 1 persoon op de lier, 1 persoon die de kabels uit rijdt, 1 persoon die het vliegtuig recht houdt voor de start, 1 persoon die het lichtsignaal richting de lier bediend en 1 persoon die de start en landingstijden registreert. Dan is er ook nog 1 veldleider nodig die zorgt dat alle taken op de juiste manier worden uitgevoerd. Minimaal 6 personen om 1 vliegtuig de lucht in te krijgen. Vaak zijn meerdere personen aanwezig en kunnen meerdere vliegtuigen gebruikt worden. Natuurlijk willen alle personen een keer vliegen en wordt er gerouleerd in de taken zodat iedereen aan de beurt komt.

Vliegdag

Bovenstaande geldt voor de vliegdag zelf. Om te kunnen vliegen moet al het materiaal in top staat zijn. Daarom wordt er naast het vliegen ook hard gewerkt aan de vliegtuigen en voertuigen. Deze werkzaamheden worden grotendeels in eigen beheer gedaan. Op die manier houden we als vereniging de kosten beperkt. Dat maakt ook dat Zweefvliegclub Volkel een van de goedkoopste zweefvliegclubs van Nederland is. De werkzaamheden zijn onderverdeeld in werkgroepen binnen de leden. Werkgroep vliegtuigen zorgt voor het onderhoud en papierwerk van de vliegtuigen. De vereniging telt ook een aantal technici die de daarvoor benodigde opleiding hebben afgerond. Werkgroep voertuigen zorgt dat al het rollend materieel (lier, tractor, gator) weer in orde is eind van de winter zodat ze het hele seizoen hun functie kunnen vervullen. Werkgroep bar verzorgd de voorraad in de bar, feesten en barbecues. Zij nemen daarbij ook de organisatie van de vliegkampen op zich.

Onze locatie

Zweefvliegclub Volkel is in 1998 verhuisd naar Hangaar 1. Dit is een monumentale bakstenen vliegtuighangar welke in 1941-1942 gebouwd door firma Deisel voor de Duitse Luftwaffe. De tweelaags aanbouw tegen de achtergevel dateert uit 1954 en valt buiten de monumenten bescherming. De Deiselhangar bezit militair-historische waarde als bouwkundig object uit de bezettingsperiode 1940-1945, omdat het een zeldzaam type vliegtuighangar van Duitse makelij op Nederlands grondgebied is. Het bijzondere aan de hangar is, de constructie en bouwtechniek van de ranke overspanning in gewapend beton door middel van acht vakwerkspanten. Het gebouw is in goede staat en heeft betekenis als markant object van militaire bouwkunst en de toegepaste bouwtechniek.(Bron)

Zweefvliegclub Volkel heeft 2/3e van de hangaar tot haar beschikking om de vliegtuigen te stallen. Naast ruimte voor stalling bevinden zich in de aanbouw twee vliegtuigwerkplaatsen, een voertuigwerkplaats, en boven een bar en keuken en vergaderruimtes. Als vereniging beseffen wij ons dat we in een luxe positie zitten dat we gebruik mogen maken van deze hangaar. Doordat de hangaar hoge monumentale waarde heeft wordt deze goed onderhouden. Bijna alle vliegtuigen passen opgebouwd in de hangaar.